BSI - Basic Ski Instructor

BSI står for Basic Ski Instructor og er første niveau af Den Danske Skiskoles uddannelsesvej. For at du kan erhverve dig denne uddannelse, kræves det, at du består kurserne på henholdsvis BSI1 og BSI2 samt at du kan dokumentere et 12-timers førstehjælpskursus.

Der er ingen optagelsesprøve eller anden form for test for at påbegynde uddannelsen. Til gengæld skal man være en meget dygtig skiløber for at bestå kurserne. Her er et indblik i, hvad man skal kunne for at bestå BSI uddannelsen:

•    Udføre god og relevant skiundervisning.
•    Udvise forståelse for variationerne i underviserrollen.
•    Forstå og diskutere mening og mål for udviklingen af skiløb.
•    Diskutere basal udstyrslære.
•    Redegøre for skiterminologien og omsætte den til brugbar input.
•    Relatere fundamentale bevægelsesmønstre til elevens problemstilling.
•    Demonstrere forbrugerorienteret, servicerende undervisning.
•    Håndtere en undervisningssituation inden for sikre og ansvarlige rammer.
•    Udføre kontinuerlige sammenkædede sving i konstant rytme.
•    Opretholde balancen ved hjælp af en god udgangsposition gennem en serie af sving.
•    Demonstrere en passende variation af færdigheder i forbindelse med sneens beskaffenhed, udstyr og terræn.
•    Sammensætte en svingserie med anderledes radius.

Som det fremgår af ovenstående, skal man altså ikke kun kunne stå godt på ski men også forstå det teoretiske grundlag i skiløb samt formidle og instruere på en relevant og hensigtsmæssig måde.
Med en BSI uddannelse kan man søge arbejde over hele verden og den er således døråbner for et væld af muligheder og oplevelser.