Juniorturen

’Skiglæde, selvstændighed og skimæssig selvtillid!’ er kodeordene for Juniorturen.

Juniorturen har til formål at udbyde skiinstruktion til gode juniorer, der har stået på ski med deres forældre hele deres liv, men nu er parat til at komme afsted på ski uden mor og far… og i stedet nyde sneen og blive bedre på ski sammen med en masse jævnaldrene gode skiløbere.

Deltagere

Aldersrammen er 13-16 år; og juniorerne skal kunne tage vare på sig selv (kunne modtage både kollektiv og individuel information, selv varetage eget udstyr, selvregulerende ift. tidsstyring, frokost m.m.).

Kursusindhold

Der er undervisning på sne fra lørdag til lørdag; 2½ time før frokost og 2 timer efter frokost.

Kurset er i sin grundkerne et teknikkursus, hvor der fokuseres på at forbedre deltagernes egenfærdighed på pisten. Derudover indeholder kurset andre elementer; intro til portkørsel, freestyle, pukler m.m. Eftermiddagene programsættes med boldspil, vandreture, barmarkstræning, leg i svømmehallen, slibe og vokse ski, spil og konkurrencer, videoaften, oplæg om skioplevelser (om sæson på ski, konkurrencesport, laviner og sikkerhed på ski m.m.) … og masser af hygge.

Undervisere

DDS har udpeget nogle af de bedste danske instruktører til at varetage undervisningen.

Der tilstræbes en kønsmæssig ligelig fordeling; så juniorerne oplever både kvindelige og mandlige instruktører. Instruktørerne vil allerede inden turen være i direkte kontakt med deltagerne – sammen med koordinatorerne – for således at kunne skabe en god stemning og besvare evt. spørgsmål.

Forældrenes forventninger til DDS

Målet er at forældrene skal få deres juniorer hjem med et kæmpe boost af skiglæde, selvstændighed og skimæssig selvtillid efter en fed uge med andre juniorer fra hele landet. Forældrene kan have tillid til at turen afvikles i trygge og forsvarlige rammer – og skal forvente at DDS grundlæggende passer godt på deres juniorer.

Juniorerne skal kunne tage vare på sig selv og deres udstyr; hermed menes fx at de selv skal huske deres liftkort, løfte deres skiudstyr, påføre solcreme, tørre våde skisokker, kunne bestille frokost på restauranten o.lign. Underviserne og holdlederen vil selvfølgelig ’tage hånd om gruppen’. Vi vil støtte rigtig meget op om juniorerne med påmindelser, formaninger, har-I-husket-liftkort-og-solcreme osv., men vi har ikke ansvaret for glemte IPhones, solskolede næser, manglende kontaktlinser m.v. Juniorerne skal på turen have en tilstrækkelig fritids-ulykkesforsikring - og give fuld information til holdlederen om eventuelle sygdomme og medicinbehov. Hjelm er obligatorisk og der er mulighed for at leje skiudstyr i Hintertux (ski, støvler og stave), hvilket holdlederen vil hjælpe med den første dag. Der må ikke ryges eller drikkes alkohol på turen, såfremt dette ikke overholdes vil junioren blive sendt hjem på egen regning. Præmisserne for deltagelse underskrives ifm. tilmeldingen af både juniorerne og forældrene. Efter tilmelding vil i modtage mere information om afrejse, huskeseddel, værelsesfordeling mm.

Den Danske Skiskole

Den Danske Skiskole er uddannelsesafdelingen af Danmarks Skiforbund; skisports specialforbundet under Danmarks Idræts-Forbund. DDS har siden 1974 arrangeret teknikkurser og skiinstruktøruddannelse. Juniorturen er en genoptagelse af de succesfulde ungdomsture til Hintertux i efterårsferien, som Skiforbundet arrangerede i en længere årrække. Formålet var dengang – såvel som nu – at samle gode ungdomsløbere fra hele landet til én uge teknisk skitræning. Turene blev dengang fødekanal for flere efterfølgende skiinstruktører og landsholdsløbere. Det er stadig forhåbningen at deltagelse i Juniorturen vil give deltagerne blod på tanden til et dedikeret skiliv fremover.