Danmarks er med, når verdens bedste skilærere i september samles til kongres på Argentinas sydspids; så langt væk i verden som du kan komme.

For 10 år siden var bøder og anholdelser hverdagskost for danske skilærere, når de underviste danske skiløbere i sneen. Sådan er det ikke længere. I dag bliver danske skilærere respekteret på lige fod med deres franske og østrigske kolleger. Anerkendelsen er resultatet af en storstilet satsning fra Den Danske Skiskole, der er den afdeling under Danmarks Skiforbund, som organiserer og uddanner danske skilærere. Den 6 september, og en uge frem, skal Danmarks bedste skilærere gøre sig fortjent til anerkendelsen fra hele verdens skinationer, når de pakker skiposen og drager til ”verden ende” i det sydligste Argentina, for at bevise at de kan gøre sig i selskab med de bedste skilærere fra hele verden.

Interski

Interski er navnet på den internationale skilærerkongres, der bliver afholdt hver fjerde år. Danmark har tidligere deltaget i bl.a. Japan, Sydkorea og Østrig. I 2015 lægger den argentinske provins Tierra del Fuego, byen Ushuaia og skiområdet Cerro Castor rammer for Interski 2015. En yderst eksotisk skidestination, hvor vintersæsonen strækker sig fra juli til september. Det er verdens sydligste by og herfra at skibene til Antarktis afgår.

Respekt for dansk skiløb

På interski kongressen er det de store alpelande som Frankrig, Østrig og Italien, der dominerer, men indenfor de seneste 10 år har danske skilærere gjort sig positivt bemærket. Til Interski 2011 høstede den Den Danske Skiskoles demohold anført af Jens Borgnæs meget stor annerkendelse for deres skiløb, der blev sidestillet med de helt store alpine destinationer. Ny udvikling af den danske skilæreruddannelse, og et stadig højere skiteknisk niveau blandt danske skilærere, har givet den fornødne respekt i alperne.

Til gavn for danske skiløbere

30 danskere er netop udpeget til at repræsentere dansk skiløb og suge erfaring til sig om skiundervisning på alverdens sprog. I Ushuaia er målet nemlig meget mere end at vise, hvor dygtige danske skilærere er blevet. På Interski kongressen skal danskerne suge inspiration til sig fra alverdens dygtige skilærere. Derfor er turen i sidste ende en lærerig oplevelse, der kommer de mere end 500.000 årlige danske skiløbere til gode, når de modtager skiundervisning på skiferien. Den Danske Skiskole har allerede udarbejdet en plan for, hvordan alle danske skilærere kan få gavn af det input Interski kongressen giver.

Interski

• Interski er navnet på den internationale skilærerkongres, hvor verdens

bedste skilærere sætter hinanden stævne, for at vise egne færdigheder

og udveksle erfaringer

• Kongressen indeholder demoskiløb, workshops om skiteknik og skiteori.

• Demoopvisningen, hvor hvert land kører formationer, er ikke en

konkurrence, men fungerer

alligevel som et udstillingsvindue for det enkelte lands niveau

• Interski afholdes hvert fjerde år og altid i et nyt land

• 30 af Danmarks bedste skilærere er udpeget til at repræsentere Danmark

Den Danske Skiskole (DDS)

• DDS uddanner danske skilærere

• Den danske skilæreruddannelse er internationalt anerkendt og giver ret til at

undervise over hele verden

• DDS udbyder kurser året rundt i Østrig, Norge og Frankrig

• For at komme på DDS-kursus skal kursusdeltagere være minimum 18 år og

være medlem af en dansk skiklub. Kursusdeltagere skal kunne køre

kontrolleret på alle typer pister i et godt tempo.

• DDS arrangerer også teknikkurser for skiløbere der endnu ikke har niveau

til at deltage på skiinstruktørkurser, men udelukkende har brug for at træne

sin skiteknik

TAK TIL: