1 Godkendelse af dagsorden og valg af referent/ordstyrer
Lea Krag Fogh blev valgt til ordstyrer. Lærke Blomgren Jensen blev valgt til referent. Dagsorden er godkendt. Der blev tilføjet punkterne 8.2, 8.3, 8.4 og 8.5 under Eventuelt pkt. 8 |
2 Bemærkninger til sidste mødereferat (møde 23-04-2012)
Mødereferat fra den 23/4 er godkendt. |
3 Orientering fra kontoret /AO og LB
|
4 Regnskab og budget / AO
Der var ingen spørgsmål og det blev godkendt. |
5 Orienteringspunkter
5.1 DDS Magasin
Anders orienterer om status på mulighederne for udgivelse af et DDS Magasin
|
5.2 Sponsorsamarbejde med Peugeot
Anders orienterer om status for samarbejdet mellem DDS og Peugeot
|
5.3 ISIA kongres i Krakow
Indhold/opsummering Ud over valg til ISIA præsidiet og gennemgang af ændringer i vedtægterne, var der på kongressen fokus på temaernesundhedogsikkerhed(Health and Safety). Alle 39 medlemslande var til stede og i alt var 21 kandidater opstillet til 9 poster i præsidiet.Se bilag for oversigt over valgte til præsidiet. Temaetsundhedhavde fokus på hvordan snesport kan fremme sundhed i fysisk og psykisk forstand med udsigt til bedre livskvalitet. Temaetsikkerhedblev fremlagt af Vittorio Caffi (BASI) med fokus på resultaterne fra den tekniske event i Davos 2012 og sikkerhedsfærdighederne hos skiinstruktører på off-pisten, baseret på et sikkerhedsmodul i den tyske instruktøruddannelse. Den tekniske event fungerede som praktisk baggrund for implementering af minimumstandarder for sikkerhed under ISIA stamp og ISIA card til november 2012. Vedr. sagsanlæg ISIA mod FEMPS, informerede generalsekretær Hugo Reider om sagens omkostninger. Sagen mellem de to parter er nu lukket. Med henblik på MoU’s ”European Professional Card” vil dets implementering blive forhandlet på bilateral basis mellem de 9 medlemslande og Bruxelles.
Bilag: ISIA News, juni 2012 (uddybende referat udleveret på mødet) |
5.4 Evalueringer – Hintertux uge 18
1) Samlet evaluering af uddannerne viser et overvejende antal ’særdeles tilfredse’ kursister. Dér hvor utilfredsheden spiller ind, er i forbindelse med de øvrige kursisters niveau og forberedelse. 2) Det samme gør sig gældende for de praktiske rammer og information omkring kurset, hvilket også viser sig i en overvejende ’særdeles tilfredshed’ til kurset som overordnet. 3) Et nyt punkt for evalueringen er:Ville du tage af sted i uge 43?Her har 43 mod 18 svaret ja, hvor den mest gængse begrundelse lyder at der er for mange mennesker med i uge 42. At 48 har svaret måske ligger for størstedelens vedkommende til grund for usikkerhed omkring ferie. Tilføjelser på mødet:
Bilag: Evaluering uge 18 |
6 Beslutningspunkter
6.1 Forslag til bestyrelsesseminar (scenarie 1)
Forslag til bestyrelsesseminar – august 2012: Indhold Bestyrelsesseminar til Tignes/Le Lac - 2 dage på ski. Indlogeret på Danski Klubhotel le Pramecou i august for 8 personer. Priseksempel på logi, fly, transfer og liftkort fra den 2. – 5.august 2012:
- Pris for 3 døgn for 8 personer:4776 kr.
- Ud: torsdag den 2.august kl. 08:45 – 10:55 - Hjem: søndag den 5.august kl. 20:00 – 22:00 - Pris for 8 personer:18.376 kr.
Samlet pris for 8 personer: 29.041 kr. Det blev besluttet at vi holder os til årshjulet og afholder arbejdsseminar, udvidet til den 7. – 9. september. Philip kommer med tilbud på afholdelse af arbejdsseminar (hvor og hvor meget). |
6.2 S&S test-tur til Sölden og forslag til bestyrelsesseminar (scenarie 2)
Indhold Surf & Ski kæden arrangerer i efteråret to (hverdags-) uger på ski; hvor målgruppen er deres kundekreds. Ugerne arrangeres som en testtur, men suppleres af mulighed for at tilkøbe skiundervisning. Kæden forventer at have 150-300 deltagere pr. tur. Ugerne afvikles i flg. tidsrum: Uge 45 (mandag den 5. november - fredag den 9. november) DDS kontor producerer kortfattede informative A5 hand-outs til deltagerne på turen, der gør deltagerne opmærksomme på DDS’ forårskursus i Tux. Kontoret koordinerer dette markedsføringstiltag med S&S. Forslag Nærværende punkt knyttes til bestyrelsens beslutning om at henlægge et bestyrelsesseminar i Sölden i weekenden mellem uge 45 og 46. Det vurderes som værende et fordelagtigt miljø, at knytte dette seminar til. Bilag: http://www.surfogski.dk/Default.aspx?ID=774 Det blev besluttet at bestyrelse og kontor afholder bestyrelsesseminar i Sölden i forbindelse med S&S Test-tur. Seminaret skal afholdes fredag til mandag (dagene inkl.) med mulighed for 4 dage på ski. |
6.3 Uddannersamling til St. Anton
Indhold Der har ikke været afviklet en uddannersamling siden 2010; hvilket strider mod bestyrelsens målsætning om en årlig uddannersamling. Der ønskes arrangeret en uddannersamling i St. Anton i perioden 17.-20. jan 2013 Beslutningspunktet vedrører beslutningen om at afvikle omtalte uddannersamling; samt egenbetalingsfordelingsnøglen. Beslutningspunktet vedrører ikke det økonomiske islæt, da bestyrelsen allerede tidligere har afsat dette på budgettet til formålet. Således er der ikke behov for et præcist budget, men blot en vished om at udgiften ligger indenfor det allerede afsatte beløb. Forslag Der arrangeres en uddannersamling i denne vinter, hvor DDS bekoster logi, liftkort samt et fast transporttilskud for alle uddannere, der har været aktive siden Interski2011. Konsekvens Kontor: Kontorressourcer bruges, da kontoret arrangerer samlingen. Det primære arbejde ifm. indhentning af tilbud, bookning etc. placeres i juli/aug. Egenbetaling: Der er 14 uddannere, der ikke har været aktive siden 2009. Dertil kommer der 4 nye ETR2011 og 2012, der endnu ikke har været aktive. Disse kan deltage i samlingen mod egenbetaling. Det blev besluttet at arrangere en uddannersamling i St. Anton den 17. – 20. januar 2013. De 14 uddannere der ikke har været aktive siden 2009 inviteres med på egenbetaling. |
6.4 Interski 2015
Indhold Fra og med Interski2007 har bestyrelsen tilstræbt at få så mange uddannere som muligt til at deltage på kongresserne, for derigennem at skabe en styrket didaktisk og teoretisk forståelse blandt truppen, der kunne sikre at kvaliteten på vores kurser var opdateret. Ydermere har kongresserne fungeret som en katalysator for engagementet og sammenholdet i truppen, samt sikret en uddanner-rekruttering til afviklingen af vores kurser. DDS garanterer at enhver uddanner, der er aktiv inden for en given periode kan deltage på kongressen. Perioden er typisk fire år; ift. Interski2015 omfatter garantien alle, der har været aktive siden Interski2011. Deltagelsen beror på egenbetaling, men DDS vælger at yde økonomisk støtte til de uddannere, der har været aktive i perioden. Jo mere den enkelte uddanner har været aktiv i DDS regi, jo mere tilskud får vedkommende. I den forbindelse har bestyrelsen afsat midler til en ’aktivitetsbonus’ – således at hvert kursus som en uddanner underviser på, har udløst en bonus (tilskudssats). Tilskudssatsen er øremærket deltagelsen ved kommende kongres, og udløses udelukkende ved kongresdeltagelse. Såfremt denne tilskudssats sammen overskrider den faktiske udgift til kongresdeltagelsen tilfalder evt. ’overskydende’ tilskud DDS. Maksimumbeløb for denne tilskudsordning er således prisen på kongresdeltagelsen (inkl. standard flytransport). Ved Interski2015 skal vi længere væk end nogensinde før; verdens sydligst beliggende by. Det kan forårsage en højere udgift end vi hidtil har oplevet. Derfor bør bestyrelsen tage yderligere tiltag, de kan sikre at DDS er stærkt repræsenteret i Argentina. Dette sker bl.a. ved at øge tilskudssatsen. DDS giver implicit en lønforhøjelse, men bestyrelsen sikrer samtidig at denne øgede udgift er medvirkende til at forhøje kvaliteten af undervisningen på vores kurser. Forslag Den øremærkede uddanner-tilskudssats for Interski2015 hæves med tilbagevirkende kraft (fra jan 2011) fra 700 kr. til 1000 kr. pr. undervist kursusuge i perioden frem til Interski2015 (aug. 2015). Konsekvens Kontor: Ingen yderligere kontorressourcer bruges, registreringen allerede foretages. Det blev besluttet at øge tilskudssatsen. |
6.5 Godkendelse af budget og beslutningskompetence til uddannerudvalgsarbejde
Arbejdsgruppe: Niklas Rasmussen, Helene Møller Larsen, Philip Saerens Formål: intern kvalitetssikring af kurserne Opgave: A. Optimering af kursusmoduler i forhold til evaluering og erfaring/best practice Produkt: nye uge-programmer B. Udarbejdelse af uddanner kursusmateriale: Produkt:
C. Forslag til kommende nye kurser/samlinger ifølge DDS strategi
- Igangsætning (18. juni første møde 3 timer) - Næste møde 13. august (3 timer) - Afslutning (20.september) - Ressourceforbrug (uddannerpoint tildelses arbejdsgruppen svarende til 100 point i timen) - Tidsforbrug (i alt 6 timers møde aktivitet + 12 timer udviklingsarbejde = 18-20 timer)
Udvalget ønsker at bestyrelsen forholder sig til følgende: 1) Godkendelse af budget og arbejdsform i forhold til frivilligt arbejde 2) Godkendelse af produkter 3) Beslutningskompetencer: gruppen får total beslutningskompetence omkring kursusindhold og udarbejdelse af kursusmateriale 4) Tilkendegivelse omkring udvikling af nye kurser til indstilling for bestyrelsen inden kommende sæson. Det foreslås at den forventede afslutning kunne ligge tidligere i september (evt. inden bestyrelsesseminar). Bestyrelsen godkender ovenstående 4 punkter med det forbehold at kursusudvalgets beslutningskompetencer, jf. pkt. 3, bevæger sig inden for beslutninger af mindre ændringer. I tilfælde af større ændringer, evt. inden for uddannelsens opbygning og nye produkter, skal implementeringen vendes med bestyrelse og kontor. Kontoret ønsker, at teksten til skolesvingsvideoerne også indgår i opgaverne, hvilket skal have høj prioritet. Der er i øjeblikket sat 80.000 af til R&D eksternt, og det foreslås at en del af disse ressourcer skal dække udgifter i kursusudvalg. |
7 Opfølgningspunkter
7.1 Status på beslutningspunkter
En kort aktivitetsplan for hvert af de punkter vi tidligere har besluttet og som stadig er åbne. Hvad er forventet med hensyn til: - Igangsætning (dato)? - Afslutning (dato)? - Ressourceforbrug (hvem)? - Tidsforbrug (hvor meget)? Punkter: - Teorieksamen i Danmark /PS (jf. pkt. 6.5) - Etablering af udvalg /PS (jf. pkt. 6.5) - Forslag til alternativ undervisning på kontinuanthold /PS (jf. pkt. 6.5) - Mulighederne for at holde reeksamen tættere på Danmark sæson 12/13 /Bestyrelse - R&D budget samt review af uddannelsen /PS - Samarbejdspartnere /Kontor + bestyrelse - Samarbejdet mellem DDS og Skiklubben Hareskoven /MT + AO Bilag: referat fra mødet den 23.april 2012 Det er besluttet at kontoret udarbejder en opgørelse over alle igangværende projekter som lægges i Redmine med status, deadlines og ansvarlige. Redmine fungerer som platform hvor punkterne holdes aktive og Lærke sørger for løbende at følge op på status. Fremover skal en opdateret liste sendes ud til bestyrelsen sammen med dagsorden inden bestyrelsesmødet. |
8 Eventuelt
8.1 DDS og Danmarks Skiforbund – hvem betaler hvad?
Bestyrelsen afholder møde med DsKIF omkring samarbejdet samt fælles kontor |
8.2 Årsmøde
Bestyrelsen foreslår at årsmødet rykkes frem til maj, hvis vedtægterne muliggør det. Anne har til opgave at tjekke op på vedtægterne for hvornår årsmødet skal ligge (§ 7.b). |
8.3 Uge 41 og 42
Er drøftet under pkt. 3 |
8.4 Opfølgning generelt
Er drøftet under pkt. 7.1 |
8.5 Udenlandsk inspiration
Uddannerne har anmodet Lundby om muligheden for at få canadiske gæsteundervisere da de ønsker anden inspiration. Bestyrelsen melder ud at det er en meget dyrere løsning end den vi har nu med østrigerne. |