PSI - Professional Ski Instructor

PSI står for Professional Ski Instructor og er niveauet efter BSI på Den Danske Skiskoles uddannelsesvej. Forskellen fra BSI til PSI, består i, at du med en PSI uddannelse i bagagen må undervise på et højere niveau, har flere kompetencer og er i stand til at tage større ansvar. Den største forskel ligger altså i sværhedsgraden af uddannelsen. PSI består af tre kurser: PSI1, PSI2 og PSI3, som alle er på én uges varighed og afholdes forskellige steder i Europa.

For at påbegynde PSI uddannelsen, er det ikke et krav, at du er færdig med BSI uddannelsen. Således kan man tage PSI1 kurset allerede med en bestået BSI1. Til gengæld skal du have færdiggjort sin BSI uddannelse før du kan påbegynde PSI3. Ydermere skal du have taget egenfærdigheden på PSI3 før du kan deltage på kurset i off-piste og sikkerhed (PSI2).

For at være færdig PSI'er, skal du have godkendt andet glideredskab. Dette er en forudsætning for at få udstedt PSI diplom, samt muligheden for at købe ISIA årsmærke og ID-kort. Du kontakter kontoret info@dendanskeskiskole.dk for mere info om at aflægge prøve i 2. glideredskab.

En færdig PSI skiinstruktør har som minimum disse færdigheder:

Undervisningsrelateret:

• Formidle skiterminologi til elever på en let og forståelig måde.
  • Beskrive de ydre kræfter, der indvirker på skiløberen gennem et sving, og vise hvordan skiløberen benytter indre kræfter til at administrere de ydre kræfter.
  • Identificere indlæringsveje og genkende en elevs indlæringspræferencer.
  • Definere og forstå skiterminologi og tilføje det til analyse og forståelse af skiløbere.
  • Hurtigt fastslå baggrund for og effekt af elevers problemer samt anvise hvad eleven skal arbejde med for at løse disse problemer.
  • Varetage specifikke gruppe elevers behov (børn, ældre, unge, kvinder).
  • Organisere undervisningen baseret på optimale indlæringsmuligheder.
  • Reagere på elevers adfærd og tilpasse sin undervisning derefter.
  • Håndtere en gruppe efter dens niveau med plads til at udfordre både den erfarne og ekspert skiløberen.
  • Tilpasse indhold efter dagens ydre forhold, sikkerhed, og rutevalg.

Servicerelateret:

• Forstå og demonstrere principper omkring professionalisme.
  • Forstå de muligheder og fordele, som moderne skidesign tilbyder og derigennem tilbyde generel vejledning om udstyr.

Skirelateret demobillede:

• Udnytte skiens design til at forme parallelle sving.
  • Kontrollere fart igennem tilpasning af svingbuen, når terræn og underlag varierer.
  • Udvise passende fremgangsmåder i færdighed i forskelligt terræn og underlag.
  • Udføre forskellige typer af færdigheder i øvelser og opgaver på forespørgsel.