Konverteringer

Den Danske Skiskole mener, at skiundervisning, og derfor også skiinstruktøruddannelse, basalt handler om de samme ting, uanset hvilket forbund der varetager uddannelsen. Vi godtager derfor kvalifikationer fra udlandet, som vi vuderderer svarer til de kvalifikationer, man tilegner sig på Den Danske Skiskoles kurser. Denne procedure kalder vi for konvertering.

Har du en udenlandsk skiinstruktøruddannelse, eller har du taget et enkelt kursus i udlandet, som du gerne vil have overført til Den Danske Skiskoles uddannelsessystem, vil vi konvertere disse kvalifikationer. Alt du skal gøre er, at sende en skriftlig ansøgning med kopier af eksamens- og kursusbeviser og så meget information omkring kurset som muligt (indhold, timeantal, eksamenskrav etc.) til Den Danske Skiskoles kontor på info@dendanskeskiskole.dk.

Konvertering og dispensation

Konvertering af et bestemt kursus danner præcedens. Herunder er en oversigt over tidligere konverteringer til Den Danske Skiskoles uddannelsessystem, som derfor også gælder dig.

Norge

Norsk trin 1 konverteres til BSI1 undervisning. Du skal bestå eksamen i BSI1 egenfærdighed og BSI1 teori  for at opnå BSI1 status.

Norsk trin 2 konverteres til BSI1 og BSI2 undervisning, BSI1 egenfærdighed og BSI1 teori. Du skal tage BSI2 egenfærdighed og BSI2 teori, samt 12 timers førstehjælpskursus for at opnå BSI2 status.

Norsk ISIA niveau konverteres til BSI2 niveau, men du skal bestå BSI2 teori samt 12 timers førstehjælpskursus for at opnå BSI2 status.

Sverige

Svensk level 1 konverteres til BSI1, Du skal bestå BSI1 teori for at opnå BSI1 status.

Svensk level 2 og 3 konverteres til BSI2, men du skal bestå BSI2 teori samt 12 timers førstehjælpskursus for at opnå BSI2 status.

Østrig

Anwärter konverteres til BSI1 og BSI2 undervisning og BSI1 egenfærdighed. Du skal bestå BSI1 teori for at opnå BSI1 status.

Landesschilehrer 1 konverteres til BSI2, det kræver BSI2 teori samt 12 timers førstehjælpskursus for at opnå fuld BSI2 status.

Hvis du har bestået Riesentorlauf (på Landes 1), får du merit for PSI1.

Hvis du har bestået Alpin kursus, får du merit for PSI2.

Med en Landesschilehrer 2 (inkl. Alpin kursus) får du merit for PSI1 og PSI2, og skal derfor starte på PSI3.

Canada

CSIA level 1 konverteres til BSI1 egenfærdighed og BSI1 undervisning. Du mangler BSI1 teori for at opnår BSI1 status.

CSIA level 2 konverteres til BSI2 undervisning og egenfærdighed, du skal op til BSI2 teori samt have 12 timers førstehjælpskursus for at opnå BSI2 status.

CSIA level 3 konverteres til BSI2 egenfærdighed og undervisning og PSI3 undervisning, men du skal op til BSI2 teori samt have 12 timers førstehjælpskursus for at opnår BSI2 status. Du skal starte enten på PSI1 eller PSI3 kontinuant, hvor du følger teoriundervisningen på PSI3. PSI3 kontinuant er et kursus for PSI3 aspiranter, der har bestået PSI3 undervisning og PSI3 teori. Du mangler altså egenfærdighed, skolesving og teori på PSI3.

BASI

BASI level 2 konverteres til BSI2 undtagen BSI2 teori. Du skal bestå BSI2 teori samt 12 timers førstehjælpskursus for at opnå BSI2 status.

Generelt

• Det kræver altid et 12-timers førstehjælpskursus at blive konverteret til BSI2 niveau, og dermed også PSI niveau.
  • Du skal have 100 timers dokumenteret undervisningserfaring for at starte på PSI3.
  • Du kan ikke deltage på PSI2 før du har bestået PSI3 egenfærdighed.

Findes din skiinstruktøruddannelse ikke ovenfor? Kontakt os på info@dendanskeskiskole.dk.